به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در نشست دادستانی تهران که درباره نحوه تأمین و توزیع گوشت وارداتی برگزار شد، افزود: در ۱۱ ماه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده و مواد پروتئینی و مرغ بوده و میانگین ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است.
میراشرفی افزود: هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد که وجود این تعداد کانتینر کاملاً طبیعی است و در گمرک هر کالایی که وارد شود پس از اخذ مجوزها، ترخیص خواهد شد.
وی گفت: قبل از تحریم ها میانگین مدت زمانی که کالا از کشتی پیاده و در گمرک اظهار می شد ۲۰ روز بود، اما هم اکنون این مدت به ۴۰ روز افزایش پیدا کرده است.
رئیس کل گمرک با انتقاد از برخی که از کاهش واردات کالاهای اساسی اخباری منتشر کرده بودند، افزود: در ۱۱ ماهه امسال در بحث ۲۵ قلم کالاهای اساسی در مقایسه با سال های گذشته نه فقط کاهش نیافته بلکه به لحاظ وزنی افزایش یافته است و امسال یک میلیون تن بیشتر از پارسال کالاهای اساسی وارد کشور شده است و در خصوص آمار نهاده های دامی در بحث ذرت در ۱۱ ماهه امسال ۱۷ درصد افزایش نشان میدهد.
میراشرفی افزود: ۹۵ درصد گوشت از بندر شهید رجایی وارد می شود و براساس آخرین آمار هم اکنون ۶۰۰ کانتینر گوشت در این گمرک است که ۳۰۰ کانتینر آن به پشتیبانی امور دام اختصاص دارد .
وی گفت: وقتی بحث انتقال ارز با مشکل مواجه میشود اسناد مالکیت به دست وارد کننده نمیرسد و در این شرایط کالا مال فروشنده خارجی است.
میراشرفی افزود: ۹۹ درصد گوشت هایی که به گمرک وارد می شود از مسیر سبز گمرک عبور می کند و کمتر از چند ساعت در گمرک میماند و ۲ تا ۳ روزه مجوز دامپزشکی آنها اخذ می شود.
وی گفت: حدود ۱۰ کانتینر گوشت از مهر و شهریور در گمرک مانده که به دلیل مشکلات انتقال پول یا مجوز مقرراتی است و نباید این گونه القا کرد که از مهر و شهریور در گمرک گوشت وجود دارد و گمرک ترخیص نکرده بلکه این مشکل مربوط به عدم اخذ مجوزها و یا اسناد خرید توسط صاحب محموله گوشت است .
رئیس کل گمرک افزود: هزینه برقی که کانتینرها باید در بنادر پرداخت کنند، بیش از نفعی است که بخواهند آن را نگهداری و یا سودجویی کنند.
میراشرفی گفت: در بحث صادرات دام زنده از ۷ خرداد امسال ممنوعیت اعمال شده است .
ماندن کانتینرهای گوشت در بنادر برای سودجویی نیست
در ادامه این نشست مدیر کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام هم گفت: ماندن کانتینرهای گوشت در بنادر برای سودجویی نیست چرا که دپوی این کانتینرها هزینه های اولیه را بیشتر میکند و بحث دموراژ هم مطرح میشود و بعد از مدتی این کالاها به عنوان کالاهای متروکه شناخته میشوند که باید هزینه بیشتری برای ترخیص پرداخت شود.
جعفری افزود: در اکثر شرکت ها تخصیص ارز انجام شده است، اما مشکل انتقال ارز دارد و مشکلات گمرک هم ناشی از همین مسئله است.
وی گفت: ما هم اکنون روزانه ۱۲۵ تن گوشت وارداتی در تهران توزیع میکنیم که قبلاً این گوشت ها در هزار و ۲۴۰ فروشگاه عرضه می شد، اما برای نظارت بیشتر تعداد فروشگاه ها را به ۲۰۰ فروشگاه کاهش دادهایم.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما